Motoryzacyjne mity – co jest prawdą, a co fałszem?

Motoryzacyjne mity – co jest prawdą, a co fałszem?

Motoryzacja to dziedzina, wokół której narosło wiele mitów i półprawd. Często powtarzane przez lata, przekazywane z pokolenia na pokolenie, nie zawsze mają pokrycie w rzeczywistości. W dobie nowoczesnych technologii i zmieniających się standardów warto oddzielić fakty od fikcji. Oto najpopularniejsze motoryzacyjne mity – sprawdzamy, co jest prawdą, a co fałszem!

Silnik trzeba rozgrzewać na postoju zimą

Fałsz!
Współczesne silniki nie wymagają długiego rozgrzewania na biegu jałowym. Najlepiej ruszyć po kilkudziesięciu sekundach od uruchomienia i jechać spokojnie, aż silnik osiągnie optymalną temperaturę. Długie „grzanie” na postoju zwiększa zużycie paliwa i przyspiesza zużycie silnika.

Samochód na gaz szybciej się psuje

Fałsz!
Nowoczesne instalacje LPG są bezpieczne i nie wpływają negatywnie na trwałość silnika, jeśli są prawidłowo zamontowane i serwisowane. Warto jednak pamiętać o regularnej regulacji i wymianie filtrów.

Częsta zmiana oleju szkodzi silnikowi

Fałsz!
Częsta wymiana oleju nie szkodzi, a wręcz pomaga silnikowi. Olej traci swoje właściwości z czasem i przebiegiem, dlatego regularna wymiana to podstawa długowieczności jednostki napędowej.

4. Im wyższe oktany paliwa, tym lepiej dla silnika

Fałsz!
Nie każdy silnik potrzebuje paliwa o wyższej liczbie oktanowej. Warto stosować paliwo zalecane przez producenta – tankowanie „lepszego” paliwa nie poprawi osiągów, a może być tylko niepotrzebnym wydatkiem.

Jazda na rezerwie niszczy pompę paliwa

Prawda!
Częsta jazda na rezerwie może prowadzić do przegrzewania się pompy paliwa, która jest chłodzona przez paliwo w baku. Dodatkowo, z dna zbiornika mogą być zasysane zanieczyszczenia.

Samochód z automatyczną skrzynią biegów pali więcej

Częściowo prawda!
Starsze automaty rzeczywiście były mniej ekonomiczne, ale nowoczesne skrzynie automatyczne często dorównują, a nawet przewyższają manuale pod względem spalania, dzięki większej liczbie przełożeń i inteligentnemu sterowaniu.

Częste krótkie trasy szkodzą silnikowi

Prawda!
Silnik, który nie osiąga optymalnej temperatury pracy, szybciej się zużywa. Krótkie trasy sprzyjają powstawaniu nagaru, rozrzedzaniu oleju i szybszemu zużyciu elementów.

Czarny dym z rury wydechowej to normalne w dieslu

Fałsz!
Obfity czarny dym świadczy o problemach z układem paliwowym, turbosprężarką lub filtrem DPF. Sprawny diesel nie powinien dymić.

Włączanie klimatyzacji zwiększa zużycie paliwa

Prawda!
Klimatyzacja obciąża silnik, co przekłada się na nieco wyższe spalanie – zwykle o 0,5–1 l/100 km. Jednak komfort i bezpieczeństwo jazdy w upale są warte tej ceny.

Nowe samochody nie wymagają docierania

Częściowo prawda!
Nowoczesne silniki są fabrycznie przygotowane do pracy, ale przez pierwsze 1–2 tysiące kilometrów warto unikać wysokich obrotów i gwałtownej jazdy, by zapewnić optymalne ułożenie się elementów.

Podsumowanie

Motoryzacyjne mity często wynikają z przestarzałej wiedzy lub nieporozumień. Warto weryfikować informacje, korzystać z instrukcji producenta i ufać nowoczesnym technologiom. Dzięki temu jazda będzie nie tylko bezpieczniejsza, ale i tańsza w eksploatacji. Pamiętaj – nie wszystko, co powtarzają inni kierowcy, musi być prawdą!